آپشنهایی که فقط برای ما آپشن است
به گزارش صافی به نقل از پرشین خودرو،به مرور، پراید در ایران توسط شرکت سایپا دچار تحولات ساختاری بسیاری شد و قطعات وارداتی عمدتا جای خود را به قطعات تولید داخل با کیفیت به مراتب پایینتر دادند. در سال ۸۷ شمسی شرکت سایپا با حفظ فرم کلی بدنه و ایجاد تغییراتی در تجهیزات و نمای جلو و عقب پراید صبا، از خودرویی جدید به نام پراید ۱۳۲ رونمایی کرد تا ضمن ایجاد تنوع در بازار، گوشه چشمی هم به صادرات این تحفه وطنی داشته باشد.
تنها مزیت پراید ۱۳۲ به دیگران
پراید ۱۳۲ که در واقع نسخه سدان پراید ۱۱۱ است، در ۶ تیپ ساده، EX، SX، SL، LE و SE تولید شد که تفاوت این تیپها در نوع آپشن آنهاست. SE که فول آپشن و آخرین تیپ تولیدی این خودرو است، امکاناتی دارد که تنها در صنعت خودروسازی کشور ما آپشن محسوب میشود، از جمله فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، قفل مرکزی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم صوتی با قابلیت پخش mp3 و USB. از میان پرایدهایی که آمدند و رفتند ۳ مدل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ در چرخه تولید باقی ماندند.
تنها مزیت پراید ۱۳۲ نسبت به پراید ۱۱۱، صندوق عقب جادار تر آن و تفاوتش با پراید ۱۳۱ در همرنگ بودن سپر و زههای بدنه است. این مدلها از نظر مشخصات موتور و شاسی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و همگی مدلها مجهز به یک موتور ۱۳۲۳ سی سی با قدرت ۶۰ اسب بخار هستند.
محاسن یک اتومبیل
اصرار به انجام غلط یک امر غلط، میشود تولید پراید آن هم با سیر نزولی در کیفیت ساخت و متریال بیکیفیت قطعات داخلی. هر کسی برای یکبار در جادههای برون شهری مسافر این اتومبیل بوده باشد، با تمام وجود ناامنی را درک کرده است. وزن تمامی پرایدها زیر یک تن است و این امر در سفرهای جادهای و در سبقت از خودروهای سنگین هیجان پرواز را تداعی میکند. با این سطح از ایمنی تجربه حداکثر سرعت پراید ۱۳۲ که ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است، به هیچ عنوان معقول و منطقی به نظر نمیرسد.
اما اگر از حق نگذریم، پراید ۱۳۲ حسنهایی هم دارد. این خودرو یک خودروی کوچک درون شهری است و مصرف سوخت پایینی دارد و اگر از آن خوب نگهداری کنید همواره در بازار خرید و فروش خودرو همانند پول نقد خواهد بود. جستوجوی اندکی در بازار گواه این امر خواهد بود. با وجود اینکه با داشتن این خودرو ممکن است سر و کارتان زیاد به تعمیرگاه بیفتد اما در عوض لوازم یدکی آن به وفور یافت میشود و قیمت مناسبی دارد. در نتیجه هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش این خودرو همانند مدلهای دیگر آن پایین تمام خواهد شد.
چرا چنین پرفروش؟
پاسخ این پرسش تا پیش از چند سال اخیر، تنها قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت کم این خودرو بود. اکثر مشتریان این خودرو قشر محروم و متوسط جامعه بودند که به عنوان ارزانترین گزینه اتومبیل صفر، بودجهشان تنها به خرید این خودرو میرسید. گروهی دیگر نیز به چشم خودروی دوم برای مصارف درونشهری به آن نگاه میکردند. اما در حال حاضر طی چند دوره افزایش، از نظر قیمت، پراید پیشرفت شایانی داشته است.
قیمت مدل صفر پرایدهای ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ در حال حاضر در بازار آزاد حدود ۷۰ میلیون است (اردیبهشت ۹۹). اگر هنوز هم تصمیم به خرید این خودروها دارید با وجود تفاوت ناچیز آنها بهتر است از نظرات کاربران و کارشناسان در سایتهای مختلف استفاده کنید. از آنجا که بالاخره و به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم، سایپا تصمیم به توقف تولید پراید گرفت، مدل پایانی پراید ۱۳۲ در دی ماه ۹۸ عرضه شد. پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ نیز چنین سرنوشتی دارند و تولید آنها به زودی متوقف میشود. رقابت برای خرید، به جهت سدان بودن هردو، بین پراید ۱۳۲ و ۱۳۱ زیاد است.
انتهای خبر/
ارسال نظر
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0