احتمال چاپ اسکناس جدید در دولت روحانی

صافی نیوز/ بعد از تصویب کلیات و جزئیات لایحه اصلاح پول ملی در مجلس، دولت باید مقدمات اجرای این طرح را فراهم کند؛ احتمالاً در دولت روحانی اولین اسکناس جدید بدون صفرهای اضافی چاپ خواهد شد.

به گزارش صافی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۵ اردیبهشت) و پس از تصویب کلیات لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی، ماده واحده و جزئیات این لایحه را نیز به تصویب رساندند.
بعد از تایید این طرح در شورای نگهبان،‌ بانک مرکزی سه ماه وقت دارد تا آئین نامه اجرایی اصلاح واحد پول ملی را به دولت ارائه دهد و اقدامات اجرایی را آغاز کند.
همتی رئیس کل بانک مرکزی در زمان تصویب این طرح در مجلس در خصوص زمان مورد نیاز برای ایجاد این تحول، گفت: از ۲ تا ۵ سال بسته به شرایط آماده سازی آن طول می کشد و تلاش ما این است که در اسرع وقت صورت گیرد و کارهای کارشناسی و سرعت، لطمه ای به اجرای مطلوب آن نزند.
هرچند برخی معتقدند اجرای این طرح به دولت فعلی نمی رسد ولی کسب اطلاع از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که احتمال اجرای حذف ۴ صفر از پول ملی در دولت روحانی بالاست.
یک مقام مسئول بانک مرکزی در این باره گفت: اقدامات اجرایی این طرح حداکثر ۶ ماه خواهد بود و بعد از آن انتشار پول جدید آغاز می شود.
گفتنی است، با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ریال و اَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران می شود.
رئیس کل بانک مرکزی در همین خصوص گفت: تومان و قران همزمان با پول فعلی در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می شوند.

انتهای خبر/