با خواندن این مقاله دیگر تفاله چای را دور نمیریزید!

صافی نیوز/ استفاده از تفاله چای برای باغبانی : چای محبوب‌ترین نوشیدنی گرم در مشرق زمین است. این نوشیدنی تلخ، در برگ‌های خود مقادیر فراوانی کافئین، تیانین و آنتی‌اکسیدان دارد. البته این تنها بخش کوچکی از فواید چای است. بخش عمده‌ای از خواص چای به آب جوشی که با آن دم کشیده، منتقل می‌شود ولی این گیاه پس از دم کشیدن هم قابل‌استفاده است. تفاله چای بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. تفاله چای به‌مرورزمان به خاکی غنی برای گیاهان تبدیل می‌شود. با ما همراه باشید تا با شیوه استفاده از تفاله چای برای باغبانی آشنا شوید.

استفاده از تفاله چای برای باغبانی
کمپوست چای که به شکل مایع تولید می‌شود یک کود عالی برای گیاهان، گل‌ها و سبزی‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از باغبانان از این کود ارزان و در دسترس برای بهبود کیفیت خاک استفاده می‌کنند.
برگ چای به‌عنوان یک مکمل ارگانیک سرشار از مواد مغذی است که به‌صورت مایع یا خشک برای تقویت خاک به کار گرفته می‌شود. استفاده از چای به‌عنوان کود، مختص فصل خاصی نیست و در هرزمانی از سال قابل‌استفاده است.

فواید تفاله چای برای گیاهان

تفاله چای را به‌هیچ‌وجه دور نریزید. این ماده خواص فراوانی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. تقویت گیاهان

تفاله چای سرشار از مواد مغذی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگ گیاهان می‌شود. همچنین تفاله چای باعث تقویت ریشه گیاهان خواهد شد.

۲. افزایش رشد گیاهان
کمپوست چای مملو از مواد مغذی و معدنی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگهای گیاهان میشود و اندازه و میزان محصولات سبزیجات را افزایش میدهد.

۳. شفافیت برگ های گیاهان
کود تفاله چای موجب شفاف و روشن‌تر شدن برگ گیاهان می‌شود و کنتراست رنگ آن‌ها را بالا می‌برد.

۴. غنی کردن خاک گیاهان
وقتی از تفاله چای به‌عنوان کود استفاده می‌کنید، سطح برگ‌ گیاهان با میکروب‌های مفید پر می‌شود و برای فعالیت موجودات مضر و آسیب‌رسان جایی باقی نمی‌ماند. گیاهانی که با کمپوست چای کود دهی می‌شوند معمولاً تحت تأثیر کپک‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های پژمردگی قرار نمی‌گیرند.

۵. تامین ارگانیسم های مفید برای گیاهان

میکروبهای مفید و زنده باعث افزایش ایمنی گیاه و خاک میشوند. رشد باکتریهای مفید خاک منجر به تقویت سلامتی گیاهان و مقاومت بیشتر آنها در مقابل استرس میشود. مواد ریز مغذی چای به راحتی توسط گیاهان قابل جذب است.

۶. کمک به از بین بردن بیماری های گیاهی
تعادل سالم و درست بین خاک و گیاه باعث افزایش توانایی در از بین بردن آفتها، بیماریهای قارچی و سایر انواع بیماریها میشود.
عملکرد میکروبی کمپوست چای به این صورت است: با میکروبهای بیماری زا رقابت میکند، باعث تجزیه مواد شیمیایی و آفت کش های سمی میشود، هورمونهای رشد در گیاه را تحریک میکند، میزان مواد معدنی در دسترس گیاه را افزایش میدهد، نیتروژن را برای مصرف بهینه گیاه تثبیت میکند.

۷. جایگزینی مواد شیمیایی سمی خاک
شاید بزرگترین مزیت استفاده از چای به عنوان کمپوست این است که از سمومی که برای مقابله با آفت زدگی و حشرات مضر در محیط باغچه و بستر کشت استفاده کرده بودید (که برای خودتان و محصولاتتان مضر است) خلاص میشوید.
توجه داشته باشید که کمپوست چای هرگز ریشه یا برگهای گیاه را نمیسوزاند.

۸. پرورش ارگانیک گیاهان
کمپوست چای راهی برای نجات زمین و پرورش محصولات ارگانیک است. به این ترتیب محصولات شما مواد سمی کمتری داشته و برای مصرف مناسب تر می باشد.

۹. جلوگیری از رشد علف های هرز
با قرار دادن تفاله چای در نزدیکی ریشه گیاهان، گیاهان از آب استفاده بهتری می ‎کنند و از به وجود آمدن علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌شود.

۱۰. تفاله چای، بهترین مکمل کود برای گیاهان
بهترین نوع استفاده از تفاله چای قرار دادن آن‌ها درون کود مورد نیاز گیاهان و ریختن آن‌ها در خاک مورد استفاده برای گل و گیاهان است. در این حالت، با قرار گرفتن تفاله چای درون کود گیاهان این مواد توسط کرم‌های خاکی تجزیه می ‎شوند و اثر بخشی آن‌ها افزایش پیدا می ‎کند.
از آن جایی که کرم‌های خاکی در فرآیند تجزیه نقش مهمی را ایفا می‎ کنند، شما می ‎توانید تفاله‌های چای مصرفی خود را به راحتی درون کود گیاهان تان قرار دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

انتهای خبر/