بورس در جدال با مقاومت

صافی نیوز / بازار سهام پس از سه هفته رشد پرشتاب در نهایت در هفته گذشته شاهد کند شدن آهنگ رشد بود؛ به نحوی که با صعود ۴/ ۲ درصدی شاخص، دماسنج بورس تهران در بالاتر از مرز روانی ۵/ ۱ میلیون واحد قرار گرفت.

از سوی دیگر، ارزش معاملات سهام در روزهای متناوب بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که یک رکورد برای حجم دادوستدهای روزانه در نیمه دوم سال محسوب می‌شود. در همین حال، به زعم برخی تحلیلگران نموداری، شاخص در محدوده ۵۵/ ۱ میلیون واحد (معادل سطح ۳۸ درصد فیبوناچی از موج اصلاحی بزرگ) با مقاومت روبه‌رو بوده و مستعد ورود به فاز استراحت است.
 
از منظر بنیادی نیز با تثبیت نرخ ارز آزاد و نیمایی در محدوده ۲۶ هزار تومان تغییر جدی از محل نرخ تبدیل ارز برای شرکت‌های کالا محور رقم نخورده است. در بورس کالا حجم معاملات اندک بوده و به‌طور تجمیعی، در سطح نصف اوج ارقام شهریور و مهر ماه در حال تحقق است؛ وضعیتی که نمایانگر رکود تقاضا و پتانسیل افزایش صادرات از محل انباشت کالاها در داخل است. ترکیب برخورد شاخص به مقاومت تکنیکی در کنار ثبات عوامل بنیادی از موانع رشد کوتاه‌مدت بازار هستند. از منظر عوامل مساعد نیز رشد نرخ‌های جهانی در کنار افزایش حجم معاملات و ورود نقدینگی جدید از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی از مواردی هستند که امید سرمایه‌گذاران برای عبور از محدوده‌های مقاومتی را زنده نگه داشته است.

انتهای خبر/