تحقیقاتی که برای ترامپ خطرناک است

صافی نیوز / سای وانسی، دادستان منطقه‌ای منهتن در چارچوب تحقیقات جاری درباره دونالد ترامپ، حساب‌های بانکی شرکای رئیس‌جمهور ایالات متحده از دهه ۱۹۹۰ را بررسی می‌کند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، وانسی  و تیم وی از «چندین کارمند» دویچه‌بانک سوال کردند. دویچه‌بانک در اواخر دهه ۱۹۹۰ و هنگامی که کسی به ترامپ وام نمی‌داد، به او وام داد. هرچند هنوز مشخص نیست که آیا دفتر وانسی اتهاماتی را علیه ترامپ وارد خواهد کرد یا نه اما به نظر می‌رسد که همزمان با نزدیک شدن زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، تحقیقات درباره او در حال گسترش است نه بسته شدن.

نیویورک تایمز نوشت: به گفته افراد مطلع که به دلیل حساسیت ماهیت تحقیقات نخواستند نامشان فاش شود، دفتر وانسی تلاش‌های خود و صدور احضاریه‌های جدید و سوال پرسیدن از شاهدان را افزایش داده است؛ از جمله پرسش از برخی از افراد در برابر هیئت منصفه. به نظر می‌رسد که هیئت منصفه به عنوان یک نهاد تحقیقاتی عمل می‌کند و به دادستان‌ها اجازه می‌دهد تا به جای رسیدگی به اتهامات، اسناد را احراز هویت کرده و پیگیری‌های دیگری را انجام دهد.»

در ماه‌های اخیر، دفتر وانسی احضاریه‌هایی را ارسال و از شاهدهای بیشتری سوال کرده است؛ از جمله برخی از شاهدان در مقابل هیئت منصفه مورد سئوال قرار گرفته‌اند. این دفتر هنوز به دنبال دریافت پرونده‌های شخصی و خصوصی مالیاتی ترامپ است، موضوعی که در نهایت دیوان عالی درباره آن تصمیم خواهد گرفت. 

نیویورک تایمز گزارش داده است که به نظر نمی‌رسد هیئت منصفه که به دنبال طرح اتهامات باشد اما در عوض دفتر وانسی از آن برای دسترسی به اسناد و پیگیری‌های جداگانه استفاده می‌کند.

تحقیقات وانسی به ویژه برای ترامپ خطرناک است زیرا هر گونه اتهام ناشی از آن، اتهام فدرال نخواهد بود و بنابراین با عفو از بین نمی‌روند. ترامپ همواره گفته است که قدرت عفو خود را ندارد اما در این مورد، داشتن چنین اختیاری تفاوتی ایجاد نمی‌کرد.

رئیس‌جمهور، تحقیقات را به عنوان «شکار جادوگر»‌ رد و تاکید کرده که هیچ خطایی مرتکب نشده است.

تحقیقات وانسی تنها تحقیقات شناخته‌شده درباره ترامپ است و بر جرائم مالی تمرکز دارد که رئیس‌جمهور ممکن است در گذشته و به عنوان یک صاحب کسب‌وکار مرتکب شده باشد. وی همچنین درباره جرائم مالی احتمالی تحقیق می‌کند که ممکن است او و خانواده‌اش در بنیاد ترامپ مرتکب شده باشند. درباره تمرکز تحقیقات، اطلاعات چندانی در دست نیست زیرا این تحقیقات عمدتا در مقابل هیئت منصفه انجام می‌شود که محرمانه است.

انتهای خبر/