زیبایی,بارداری,

زیبایی,بارداری,

SafiNews Agency

دوشنبه 12 آبان 1399 - 15:29 شناسه خبر: 3413 بازدید : 10 توسط:

راهنمای مراقبت از مو در بارداری

راهنمای مراقبت از مو در بارداری

صافی نیوز/ قابل به ذکر است که موی زیبا و درخشان با خانم باردار هیچ گاه بر روی یک خط مستقیم قرار نمی گیرد؛ چرا که خانم های عزیز با قرار گرفتن در این دوره حساس از زندگی تغییرات هورمونی بسیاری را متحمل می شوند که از این رو تغییرات نامطلوب بسیاری به مانند خشکی مو، ضخیم و یا نازکی بیش از حد تار های مویی، وزی و فر خوردن موها، در بیشتر مواقع ریزش موی شدید و در نهایت کم پشتی موی خانم باردار به وجود می آید.

طبیعی است که تمامی این شرایط تحت تاثیر تغییرات هورمونی به وجود آید و به منظور قدرت بیش از حد آن ها به ایجاد تغییرات هر چند ناخوشایند بر روی بافت مو و پوست منجر شود. در این شرایط با رعایت برخی اصول و نکات و در طی ۶ ماه می توانید، زیبایی موهای خود را پس از زایمان دوباره باز پس بگیرید. هر چند که این کار ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که اقدام به انجام این اصول در طی بارداری بسیار تاثیر گذار تر از بعد زایمان است.

معرفی روش های مراقبت از مو در بارداری
برای مراقبت از مو در بارداری روش های بسیاری وجو دارد که با رعایت هر یک آن ها می توانید سلامتی موی خود را تامین کنید. همچنین در برخی از موارد می توان مقدار ریزش مو را در پس زایمان نیز کنترل کرد و از ریزش بی رویه آن نیز جلوگیری کنید.

استفاده از روغن های طبیعی
یکی از موثر ترین روش ها برای مراقبت از مو در بارداری استفاده از روغن های طبیعی برای ماساژ سر است. از این رو در طی هفته ۲ الی ۳ مرتبه از گرم شده این روغن ها را به کمک سر انگشتان خود بر پوست سر ماساژ دهید. برای این روش روغن های کنجد و نارگیل بسیار موثر واقع شده اند که در ادامه روغن های بادام و زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پیشنهاد می شود که روغن هایی به مانند کنجد، گرچک، نارگیل، هوهوبه و بادام شرین را در مقادیری مساوی با یک دیگر ترکیب کنید و سپس عصاره های استو خودوس، رزماری، بابونه و علف لیمو را به روغن ها بی افزایید.

توجه داشته باشید که خواص روغن استوخودوس در تحریک رشد مو و روغن رزماری در افزایش ضخامت مو، بابونه برای نرم کنندگی و علف لیمو برای جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر قائل شده اند.

استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب
از نکات بسیار مهم در مراقبت از موهای خانم باردار، شامپو و نرم کننده می باشد. شامپو با تمیز نگه داشتن مو ها به آن بوی خوبی نیز می بخشد که در برخی موارد با ترکیبات مناسب به افزایش رشد مو و کنترل برخی از عارضه های مو همانند شوره و ریزش مو می شود. از این رو پیشنهاد می شود که با توجه به جنس موی خود، شامپوی مناسب را انتخاب کنید و سعی داشته باشید که در ترکیب آن ها از مواد طبیعی به مانند آرگان، آلوئه ورا، روغن آووکادو و هوهوبه استفاده شده باشد تا در نهایت به رشد مو و درخشندگی آن ها منجر شود.
در این میان نرم کننده و مرطوب نگهدارنده موها نیز از این قواعد و تاثیرات مستثنی نیستند، چرا که از گره خوردن مو ها جلوگیری می کنند. همچنین یک نرم کننده خوب از مواد مغذی به سزایی برخوردار است که در نهایت به نرمی و تغذیه مو منجر می شود. از دیگر خواصی که شامپو و نرم کننده خوب برای مو بر جای می گذارد می توان به تنظیم ph مو و حافظت از پولک های خارجی مو اشاره کرد.

از دارو و رنگ های شیمیایی در این دوران بپرهیزید
حد امکان توصیه می شود که از مصرف دارو و اعمال برخی از رنگ های شیمیایی به روی موهای خود در این دوران حساس جلوگیری کنید. گفتنی است که مواد شیمیایی و رنگ از راه جذب پوست سر به جنین منتقل می شوند که ممکن است پیامد  های منفی برای سلامتی خود و فرزندتان به همراه داشته  باشد. همچنین در این صورت امکان دارد که برایتان حساسیت های آلرژیکی رخ دهد که تماما ناشی از مصرف برخی دارو های خودسرانه و رنگ های شیمیایی است.

نوک گیری مو را فراموش نکنید
برای جلوگیری از موخوره می توان هر یک ماه به نوک گیری از سر مو های خود بپردازید. در صورتی دیگر نیز عوض کردن مدل موهایتان می تواند به شما احساس خوبی منتقل کند که روحیه تان عوض گردد.

از شانه کردن موهای خیس اجتناب کنید
یکی دیگر از نکات منحصر در رابطه با مراقبت از مو در بارداری عدم شانه کردن موهای خیس است؛ چرا که در این حالت بافت مو ها در شکننده ترین حالت ممکن قرار دارد. توجه داشته باشید که به هنگام خیسی مو، بسیار امکان دارد که تار مو به بین دندانه های شانه گیر کند و در نهایت به شکنندگی آن ها منجر شود.

در رابطه با پوست و مو خود اطلاعات کسب کنید
توجه داشته باشید که قبل از اقدام به خرید شامپو و نرم کننده، باید نوع و جنس مو های خود را جهت جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی شناسایی کنید. توجه به  جنس موهایتان بدین منظور است که آیا موهای شما ضخیم یا نازک، صاف یا فر، مات و یا براق است که در این صورت باید توجه بیشتری نیز به کار گیرید که پوست سر نیز خشک، معمولی و یا چرب است تا بر اساس آن اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ریزش مو بارداری، شوره، شکنندگی و ترمیم آن ها انجام دهید.

در این شرایط استفاده از ماسک مناسب مو نیز بسیار حائز اهمیت است که در برخی موارد می توانید در منزل و با استفاده از برخی مواد طبیعی و قابل دسترس به تهیه آن بپردازید.

موهایتان را خیلی محکم نبندید
توجه داشته باشید که در صورت خیلی سفت بستن مو ها، فشار جدی به ریشه وارد می شود که در نهایت به ریزش موی شدید به خصوص در این دوران حساس منجر می شود.
از این رو پیشنهاد می شود که از بستن موهایتان به صورت بافت، دم اسبی و یا گوجه ای بسیار سفت پرهیز کنید.

از برنامه غذایی معتدل پیروی کنید
نکته اساسی و بسیار حائز اهمیت در مراقبت از مو در بارداری و در نهایت بخشیدن درخشانی و زیبایی به آن ها، پیروی از رژیم غذایی معتدل و دارای موازین ویتامین است. پیشنهاد می شود که مصرف میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید، مواد غذایی سرشار از ویتامین و پروتئین مصرف نمایید و در نهایت اصل نوشیدن ۸ لیوان آب در طی روز را رعایت کنید.
همچنین تغذیه دوران بارداری به خودی خود مسئله بسیار مهمی است که به صورت مستقیم در سلامتی جنین و مادر تاثیر گذار است. از این رو هر چیزی که در این دوران میل دارید، مصرف نمایید اما توجه داشته که بهترین نوع از هر خوراکی، طبیعی آن است. تا به کنون حتما از اهمیت برنامه غذایی و خوراکی هایی که در طی دوران مصرف می کنید، مطلع شده اید.

از این رو در ادامه لیستی از موثر ترین مواد غذایی در سلامتی شما را معرفی کرده ایم؛
فرآورده های لبنی نظیر؛ شیر و ماست کم چرب
انواعی از میوه های هر فصل
انواع سبزیجات تازه و برگ سبز
فرآورده های گوشتی کم چرب
غذاهای دریایی به مانند ماهی
عدس
غلات
مغز دانه های خوراکی
میوه های خشک شده
همچنین توجه داشته باشید که مشورت با پزشک مربوطه در رابطه با هر یک از این خوراکی ها بسیار حائز اهمیت است. چرا که پزشک با در نظر گرفتن شرایط روحی و جسمی تان،؛ امکان دارد که مصرف برخی از این خوراکی ها را منع کند. از این رو برای سلامتی خود و فرزندتان هیچ گاه اقدام به ریسک های کوچک هم نکنید.

کاهش استرس
رفع استرس با نکات کلیدی می تواند تاثیر به سزایی در مراقبت از مو در بارداری به شمار آید که در برخی از مواقع نادیده گرفته می شود. توجه داشته باشید که استرس از اصلی ترین عوامل در ریزش موی دوران بارداری و پس از زایمان است، چرا که در این شرایط استرس شرایطی را برای از بین بردن گلبول های سفید فراهم می کند که با حمله به ریشه مو برای فرد طاسی موضعی را پدید می آورند. از این رو توصیه می شود که دقایقی را در فضای آزاد پیاده روی کنید و به تمرین حرکات و ورزشی یوگا بپردازید تا احساس آرامش به شما باز گردد و استرس نیز دور شود.
توجه داشته باشید که افزایش مقدار ریزش مو در بارداری می تواند خطر آفرین شود؛ چرا که در این زمان بسیاری از موهایی که در فاز استراحت بوده اند به یک باره خواهند ریخت. این روند تا زمانی که چرخه هورمون ها به سطح تعادل برسد، ادامه دارد که ممکن است این زمان به ۶ ماه الی ۱ سال به طول بی انجامد. در این شرایط برای مراقبت از مو در بارداری باید انواعی از خوراکی های ویتامین دار را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از آبرسانی به آن ها غافل نشوید.

تسکین اعصاب و تامین آرامش
آرامش از اساسی ترین روش های مراقبت از مو در بارداری به شمار می آید و همان طور که به آن اشاره شد؛ نوسانات هورمونی و خلق و خو تاثیر منفی بر روی مو ها قائل می باشد. یکی از عوامل بسیار مهم در دور نگه داشتن استرس و تامین آرامش در خود، انجام اعمال مورد علاقه تان می باشد که مدت زیادی است به انجام آن میل بسیاری دارید.
در ادامه نیز برای آرامش شما و جنین تان چندین روش در نظر گرفته شده است که می تواند در مراقبت از مو در بارداری تان نیز تاثیر موثری قائل شود.

گوش فرا دادن به صوت و آیات قرآن
شنیدن موسیقی های آرام و کلامات انرژی بخش
خوش عطر کردن منزل با استفاده از مواد طبیعی؛ در این جهت توجه داشته باشید که نسبت به آن آلرژی و یا حساسیت خاصی نداشته باشید.
استراحت و ریلکس کردن بدن در وان آب گرم
دوش گرفتن در روز های پر استرس و اضطراب
انجام ماساژ های حرفه ای در سالن های مخصوص
انجام تمرین های مناسب یوگا در زمان بارداری
روشن کردن شمع های معطر در منزل و ایجاد سکوتی آرامش بخش
حرف زدن در رابطه با مسائل مورد علاقه تان با همسر
وقت گذرانی با دوستان و آشنایان
 

ماسک موی مناسب بارداری
در زمان بارداری، نوسانات هورمونی به طور کلی در بر بدن خانم باردار را می گیرد که در این شرایط هورمون های جنسی نیز در این شرایط از قاعده مستثنی نیستند. به طور معمول در ماه چهارم بارداری، بسیاری از مادران این چنین متوجه می شوند که موهایشان رشد بیشتری پیدا کرده است و از هر لحظه ای سالم و ضخیم تر به نظر می رسد.
بسیاری از متخصصان مو در رابطه با موهای چرب و افزایش غدد چربی در پوست سر این چنین توصیه می کنند که خوب است در طی هفته حداقل ۱ مرتبه از ماسک های مناسب مو استفاده شود.
ادامه مطلب را به جهت معرفی برخی از این ماسک موهای مناسب بارداری پرداخته ایم.
ماسک ماست
ماسک گزنه خیس شده با نان چاودار بابونه
ماسک عسل و آلوئه ورا به نسبت ۲ به ۱
ماسک زرده تخم مرغ و به منظور استفاده بهتر از آن خوب است که با مقداری آب سرد ترکیب شود
ماسک سفیده تخم مرغ
ماسک بارهنگ له و بخار داده شده
ماسک آب سیب
ماسک سماق کوهی له شده
 توجه داشته باشید که چربی پوست سر را می توان با آب آلوئه ورا، لیمو، انگور فرنگی قرمز و یا چایی سبز، بابونه دم کرده و یا جوشانده پوست بلوط کاهش داد. پیشنهاد می شود که پس از شستشوی آن ها با آب به کمک آب لیموی تازه و یا سرکه سیب به مقداری اسیدی کردن آن بپردازید.

انتهای پیام/


منبع: آرگا

 

تبلیغات

کلیدواژه ها

, ,