پمپئو علیه ایران دست به دامان اروپا شد

صافی نیوز/ وزیر خارجه رژیم آمریکا که به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران پی برده است، خواستار تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شد و از اروپا هم خواست دست‌اندرکاران برنامه ماهواره نور را تحریم کنند.

 به گزارش صافی ،مایک پمپئو روز دوشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی مدعی شد «برای سال‌ها ایران ادعا کرده است که برنامه فضایی آن کاملا صلح آمیز و غیرنظامی است. دولت ترامپ هرگز این داستان را باور نکرده است. پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناسایی شده است، آنچه را که گفتیم را روشن می‌سازد: برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز است و نه کاملا غیرنظامی.

وی افزود: در فوریه ۲۰۲۰ ، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ملی ایران گفت که ایران طرفدار “استفاده صلح آمیز از فضای ماورایی” است. وی همچنین گفت”همه فعالیت‌های ما در حوزه فضای ماورایی شفاف است.” وزیر ارتباطات ایران این هفته ادعا کرد که “برنامه فضایی ایران صلح آمیز است”. جدیدترین پرتاب نظامی که به صورت مخفیانه طراحی و اجرا شد، اثبات این دروغ‌ها بود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این موشک ماهواره‌بر و موارد پیشین آن، دارای فناوری‌های یکسان و تبدیل شدنی با موشک‌های بالستیک از جمله سیستم‌های دوربرد همچون موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای (ICBM) هستند. هیچ کشوری به جز هدف حمل تسلیحات اتمی، توانایی آی سی بی ام را دنبال نکرده است.

پمپئو اضافه کرد: همه ملت‌های دوستدار صلح باید توسعه فناوری‌های موشکی بالستیک ایران را رد کنند و برای محدود کردن برنامه‌های موشکی خطرناک ایران به هم بپیوندند. در آغاز، کشورها باید از گسترش تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل در مورد ایران که قرار است در ماه اکتبر پایان یابد، حمایت کنند. دولت پیشرو در حمایت از تروریسم جهانی و ضد یهود، نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های معمولی را داشته باشد. ما همچنین از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا افراد و اشخاصی که در برنامه موشکی ایران کار می‌کنند را تحریم کند.

وزیر نفرت آمریکا که در بحبوحه همه‌گیری کرونا حاضر نشد تحریم‌های پزشکی را هم کاهش دهد و به تروریسم درمانی ادامه داد، مدعی شده است: هنگامی که ملت ایران از رنج ویروس کرونا رنج می برد و در حال مرگ است، افسوس می‌خوریم که می‌بینیم حکومت، منابع و تلاش‌های خود را برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز نظامی هدر می‌دهد که هیچ کاری برای کمک به ملت ایران نمی‌کند.

پمپئو در ۲ سال گذشته تلاش کرده است کشورهای عضو برجام را وادار سازد تا برنامه تسلیحاتی ایران و فعالیت‌های موشکی آن را در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بداند و از این رو فرایند حل اختلاف را فعال سازد.

او در نشست سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل شد، به صراحت از لزوم تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی و مسافرتی به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی سخن گفت.

کشورهای عضو برجام تا کنون آمریکا را به دلیل خروج یکجانبه و بی دلیل از برجام، ناقض این توافقنامه می‌دانند و حاضر نیستند با سیاست‌های صهیونیست محور رژیم ترامپ که تنها به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، همسو شوند.

انتهای خبر/