یشنهادی برای سهام عدالت در بورس

صافی نیوز / بررسیها نشان می‌دهد ارزش پرتفوی سهام عدالت ۱۹ برابر شده است و با مجوز آزادسازی ۲۰ درصدی نیز بخشی از هدف دولت در کمک به مردم در شرایط رکود کرونایی محقق می‌شود.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، ارزش پرتفوی سهام عدالت در یکی دو سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای کرده است و حتی از یکی دو هفته قبل که ارزش این پرتفو حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان اعلام شد بازهم شاهد رشد ارزش این مجموعه سهام که اتفاقا از بهترین پر رونق ترین سهم های بازار سرمایه کشور هستند، بودیم.

بر اساس اعلام رسانه‌ها ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت در پی رشد شاخص و نمادهای معاملاتی در بازار سهام در حال حاضر به ۵۱۸۴ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال رسیده که رشد ۱۹ برابری را نشان میدهد.

در حال حاضر دو گروه به صورت جدی بر بازار سرمایه کشور حساس شده‌اند. در یک طرف مسئولان ارشد دولتی، از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد رئیس کل بانک مرکزی به صورت جدی از بازار حمایت کرده‌اند و از سوی دیگر برخی اقتصاددانان نسبت به ترکیدن حباب بازار بورس و متضرر شدن مردم هشدار داده‌اند.

بررسیها نشان می‌دهد در صورت آزادسازی سهام عدالت امکان تحریک شاخص بورس وجود دارد. به این معنا که اگر امروز ارزش سهام عدالت موجود در بورس همان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد در صورتی که ۷۰ درصد متقاضیان به دنبال آزاد سازی و استفاده از روش مستقیم باشند عملا تقاضای خروج ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

طبق گفته وزیر اقتصاد در روزهای گذشته ۹۰ درصد مشمولان گزینه آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند و در صورت ادامه این روند تخمین بالا میتواند به واقعیت نزدیک باشد.

حتی اگر یک فرمول عرضه مرحله‌ای نیز تدوین شود اگر قرار باشد این فرایند تا پایان دولت دوازدهم نیز اجرایی شود مشخصا می‌توان پیش بینی کرد که روزانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شود.

در این میان برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که با توجه به ارزش بالای سهام عدالت دولت میتواند در گام اول تنها مجوز فروش ۲۰ درصد سهام عدالت را صادر کند. بر این اساس اولا یک سیگنال مثبت به بازار سرمایه ایران که روزهای اخیر جهت گیری مشخصی نداشته است، صادر می‌شود و از سوی دیگر هدف دولت در کاهش آسیبهای اقتصادی ناشی از کرونا با آزادسازی سهام عدالت و تزریق منابع به خانوارها محقق می‌شود.

انتهای خبر/