سالمندان,کرونا,سرگرمی,

سالمندان,کرونا,سرگرمی,

SafiNews Agency

سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 11:9 بازدید : 133 توسط:

ایده جالب و مفید برای سرگرمی سالمندان

 ایده جالب و مفید برای سرگرمی سالمندان

صافی نیوز/ بهترین سرگرمی برای سالمندان از دیدگاه شما چیست؟ این روزها بازنشستگی فقط به تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج ختم نمی‌شود. افزایش سن به‌معنی خانه‌نشینی و بی‌تحرکی یا خوابیدن‌های طولانی نیست. سالمندان امروزی هم خواستار ماجراجویی، تحرک بیشتر و فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید هستند. درواقع، بسیاری از افراد با شروع بازنشستگی، فرصت بیشتری برای انجام‌دادن کارهایی پیدا می‌کنند که همیشه در آرزوی آن بوده‌اند. اگر شما هم به‌دنبال پیداکردن بهترین سرگرمی برای این دوران هستید، در ادامه با ما همراه باشید. البته فراموش نکنید که در اوضاع کنونی و گسترش ویروس کرونا، سرگرمی‌های گروهی یا فعالیت‌های مربوط به فضاهای عمومی، به‌منظور حفظ سلامتی عمومی جامعه، اجراشدنی نیست.

. کلاس‌های ورزشی گروهی
ورزش‌‌هایی مثل یوگا، تای چی یا حرکت‌های اصلاحی (Feldenkrais) ورزش های گروهی جالبی است که به افزایش انعطاف پذیری بدن و تعادل آن کمک می‌کنند. این موضوع به‌خصوص برای افراد مسن و جلوگیری از زمین‌خوردن آنها بسیار ضروری است.
برخی گروه‌های ورزشی، با استفاده از صندلی، حرکت‌هایی انجام می‌دهند تا ورزش‌کردن برای همهٔ افراد آسان‌تر باشد. برخی هم برنامه‌های ورزشی قابل‌اجرا در استخر را ارائه می‌دهند که برای بسیاری از سالمندان گرفتار آرتروز خوشایند است. شنا کردن و فعالیت‌های آبی نیز بسیار لذت‌ دارد. همچنین، سالمندان می‌توانند برخی وسایل ورزشی ساده را تهیه و در خانه ورزش کنند. اگر وضعیت فیزیکی خاصی دارید، پیش از انتخاب نوع ورزش حتما با پزشک مشورت کنید.
۲. ورزش‌های ویدئویی (Wii)
شاید افراد مسن خانوادهٔ شما دیگر نتوانند به‌خوبی گذشته بسکتبال بازی کنند و فعالیت فیزیکی شدید آنها را خسته می‌کند؛ اما شاید کنسول بازی تعاملی نینتندو وی (Nintendo’s Wii) جایگزینی عالی باشد. با استفاده از این کنسول بازی، به‌جای فشردن تعدادی دکمۀ روی دسته‌های بازی، دوربین حرکت‌های بدن را ضبط می‌کند و فضای بازی ازطریق صفحۀ تلویزیون دیده می‌شود. سالمندانی که اهل ورزش و فعالیت‌های فیزیکی‌اند، گزینه‌های بسیاری در این فعالیت ویدئویی دارند. بولینگ، تنیس و گلف چند نمونه از بازی‌های این کنسول است و بهترین سرگرمی برای سالمندان محسوب می‌شود.
۳. پیاده‌روی
راه‌رفتن در فضای آزاد روشی خوب برای حفظ تحرک در افراد سالمند است. گاهی اوقات هم این پیاده‌روی موجب هم‌کلام‌شدن با دیگران و پیدا کردن دوستان جدید می‌شود. اگر پارک یا فضای سبز در اطراف محل زندگی سالمندان وجود داشته باشد، این پیاده روی بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

۴. باغبانی
باغبانی یکی از گزینه‌های عالی برای تنفس هوای تازه و داشتن فعالیت فیزیکی است. گل‌کاری و آبیاری باغچه و بیرون‌کشیدن علف‌های هرز بهترین سرگرمی برای سالمندان است تا بتوانند ذهنشان را آرام کنند و مدتی دور از هیاهوهای روزمره وقت بگذرانند. پس از مدتی، تلاش‌هایشان نتیجه خواهد داد؛ تماشای گل‌ها یا استفاده از سبزیجاتی که کاشته‌اند، برای همه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شما هم اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید، می‌توانید کاشت سبزی در گلدان و در فضای داخلی خانه را با این سبزی‌ها امتحان کنید: نعنا، جعفری، پیازچه، علف لیمو، پونه کوهی، ریحان یا آویشن.

۵. انجمن کتاب‌خوانی
اگر همیشه به کتاب‌خواندن علاقه‌مند بوده‌اید و به‌دنبال فرصتی برای بیان نظراتتان درباره کتابی که خوانده‌اید بوده‌اید، دوران بازنشستگی زمان مناسبی برای ادامهٔ این فعالیت است. برخی انجمن‌های کتابخوانی گروهی اختصاصی برای اعضای سالمند دارند و به آنها کمک می‌کنند تا با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند و هوشیار بمانند. جلسه‌های کتاب‌خوانی هفتگی و تبادل‌نظر افراد پیشنهاد مناسبی دراین‌زمینه است.

۶. بازسازی و روایت داستان‌های زندگی
بهترین سرگرمی برای سالمندان که هزینۀ زیادی هم ندارد، صحبت‌کردن یا نوشتن درباره داستان‌های خاص زندگی‌شان است. گاهی هم می‌توانند این داستان‌گویی را با عکس‌ها و تصاویر خاطره‌انگیز ادغام کنند. به‌این‌ترتیب، نه‌تنها بخشی از تاریخ را حفظ کرده‌اند؛ بلکه در فرصت پیش‌آمده می‌توانند دربارۀ تجربه‌های شخصی زندگی‌شان تأمل و خاطرات خود را به منبعی الهام‌بخش برای نسل‌های بعد تبدیل کنند.

۷. کلاس‌های آموزشی

فراگیری دانشی جدید راهی مطمئن برای حفظ هوشیاری و فعال‌نگه‌داشتن مغز است. برخی انجمن‌های مخصوص سالمندان کلاس‌هایی تشکیل می‌دهند تا افراد مسن بتوانند از برنامه‌های علمی ـ فرهنگی استفاده کنند.

۸. کلاس‌های هنری

افراد بازنشسته‌ای که تمام عمرشان را مشغول فعالیت و کسب درآمد بوده‌اند، با شروع دوران بازنشستگی، فرصت‌های خلاقانهٔ فراوانی خواهند داشت. نقاشی با آبرنگ و رنگ‌وروغن یا طراحی با مداد و زغال ازجمله فعالیت‌های هنری و سرگرم‌کننده برای سالمندان به‌ شمار می‌‌رود. رشتۀ هنری موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و با شرکت در کلاس‌های هنری گروهی با یک تیر دو نشان بزنید؛ دوستان جدید پیدا کنید و هنرمند درونتان را به عرصۀ ظهور برسانید.

۹. گردش و اردو
بی‌شک کمتر کسی دوست دارد تمام روز در خانه بماند. برخی مراکز نگهداری از سالمندان برنامه‌های گردشی و اردو برای اعضا ترتیب می‌دهند تا حال‌وهوای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را عوض کنند. شما هم اگر فرد سالمندی در خانه یا خانواده‌تان دارید، در اولین فرصت برایشان برنامه‌ای گردشی ترتیب دهید. رفتن به موزه، کنسرت، جشنواره‌های محلی یا پیک‌نیک در پارک و طبیعت بهترین سرگرمی برای سالمندان است.

۱۰. ساختن زیورآلات
مهارت‌های حرکتی سالمندان با ساخت کاردستی و زیورآلات تقویت خواهد شد. پس از پایان کار، از ساخته‌های زیبایتان لذت خواهید برد. می‌توانید دست‌سازه‌های خود را به دوستان و آشنایان هدیه بدهید یا به‌صورت جدی به فکر فروش آنها و کسب درآمد باشید.

۱۱. موسیقی
قطعا موسیقی زمان حال با موسیقی دوران جوانی سالمندان اطراف ما بسیار متفاوت است. بااین‌حال، افراد مسن با شنیدن آهنگ‌های قدیمی به گذشته‌ها می‌روند و از مرور خاطراتشان لذت می‌برند. کنسرت‌های موسیقی یا پخش‌کردن آهنگ‌های قدیمی، ما را به سال‌های دور می‌برد.

۱۲. موسیقی‌درمانی
قدرت شفابخش موسیقی، به‌خصوص برای کسانی که دچار زوال عقل شده‌اند، انکارناپذیر است. برنامه‌های ویژۀ متخصصان موسیقی‌درمانی می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد.

۱۳. حیوان‌درمانی (پت‌تراپی)
ارتباط فیزیکی با حیوانات و نوازش‌کردن آنها در بیشتر افراد احساس خوبی ایجاد می‌کند. کسانی که قبلا حیوان خانگی داشته‌اند، از این گزینه بیشتر لذت خواهند برد. اگر نگهداری از حیوان برایتان مشکل است، می‌توانید با کسی که حیوان خانگی دارد، برنامه‌ای ترتیب دهید و حیوان خانگی آنها را چند ساعت در هفته ببینید. وقت‌گذراندن با حیوانات خانگی برای سلامت جسم و نیز سلامت روانی سالمندان مفید است.

۱۴. خودمراقبتی و اسپا (Spa)
اهمیت توجه به سلامتی‌ بر کسی پوشیده نیست. ارزش این کار در زمان سالمندی افراد بیشتر هم می‌شود. اختصاص‌دادن برنامه‌ای شخصی مثل رفتن به اسپا، اصلاح مو، مانیکور یا جلسه‌های مراقبت های پوستی می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان به حساب بیاید.

۱۵. کلاس‌های مجازی
با اوضاع جدید قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد در سراسر دنیا، بسیاری از معلم‌ها و آموزشگاه‌ها به برگزاری کلاس‌های آنلاین رو آورده‌اند. سالمندان هم می‌توانند از این فرصت استفاده و در کلاس‌های موردعلاقه‌شان شرکت کنند. گاهی با کمی جست‌وجو می‌توانید کلاس‌هایی با قیمت بسیار مناسب یا حتی رایگان پیدا کنید.

۱۶. رفتن به رستوران یا کافه‌ای جدید
برخی افراد رستوران یا کافه‌ای خاص برای خودشان در نظر می‌گیرند و بیشتر مواقع، در آنجا وقت می‌گذرانند. پیداکردن مکانی جدید می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد. با پرس‌وجو از دوستان یا استفاده از وب‌سایت‌های تخصصی معرفی رستوران و کافه‌های شهرتان، ماجراجویی جدیدی را تجربه کنید.

۱۷. تماشای فیلم
تماشای فیلم در سینما تجربه‌ای است که هیچ‌وقت قدیمی یا تکراری نمی‌شود. فیلم مدنظرتان را انتخاب کنید، تنقلات موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و با دوستان یا خانواده‌ راهی سینما شوید. اگر امکان ندارد برای تماشای فیلم به بیرون از خانه بروید، می‌توانید این کار را در خانه هم به‌راحتی انجام دهید.

۱۸. ملاقات دوستان و خانواده
این روزها، همه مشغله‌های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانید چند ساعت با دوستان یا اعضای خانواده وقت بگذرانید و گل بگویید و گل بشنوید. نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. می‌توانید یک قرار ناهار یا وقت‌گذراندن در پارک محل و صرف عصرانه را برای جمع‌شدن دور هم انتخاب کنید.

۱۹. خرید
گاهی پرسه‌زدن در مراکز خرید بزرگ می‌تواند تکراری، خسته‌کننده و حتی گران باشد (البته اگر قصد خرید داشته باشید). رفتن به بازارهای روز و محلی ممکن است کمی هیجان‌انگیزتر باشد. اگر قصد خرید داشته باشید، معمولا با قیمت‌های کمتری روبه‌رو می‌شوید و حتی می‌توانید سر قیمت با فروشنده چانه بزنید.

۲۰. سفر جاده‌ای
سوار ماشین شوید و به جاده بزنید. اگر مقصدی وجود دارد که مدت‌ها برای رفتن به آنجا منتظر فرصت بوده‌اید، دوران بازنشستگی ممکن است بهترین فرصت برای این کار باشد. با استفاده از نقشهٔ کاغذی یا برنامه‌های دیجیتالی، مسیرتان را بررسی کنید. شاید همراهی دوست یا عضوی از خانواده به لذت‌بخش‌ترشدن این سفر کمک کند.

۲۱. عضویت در کانون بازنشستگان

بیشتر شهرها کانون بازنشستگان دارند. این کانون‌ها که شهرداری‌ها یا مراکز فرهنگی و پارک‌ها دایر کرده‌اند، برنامه‌های متنوعی برای اعضایشان در نظر می‌گیرند. با مراجعه به این مراکز، فرم عضویت را پر کنید. از برنامه‌های آنها آگاه شوید و تجربه و حتی دوستانی جدید به دست بیاورید. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی بهترین گزینه برای سالمندان است و فرصت‌های تازه‌ای برایشان فراهم می‌کند.

۲۲. سفر به مکانی رؤیایی
کدام مقصد همیشه در فهرست آرزوهایتان قرار داشته است؟ دوران بازنشستگی بهترین زمان برای ماجراجویی و سفرهای طولانی است. سفر و گردشگری و آشنایی با فرهنگ‌های جدید می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد.

۲۳. بازنگری تغذیه
با زیرنظرگرفتن تغذیه‌تان، چالشی جدید شکل دهید. اگر اهل استفاده از تکنولوژی های جدید یا گوشی‌های هوشمند باشید، برنامه‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید مواد غذایی مصرفی روزانه‌تان را بررسی کنید. برنامه‌هایی برای یادآوری روزانهٔ نوشیدن آب و داشتن تحرک هم در دسترس است. اگر نیاز است، به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بهترین رژیم غذایی را برایتان تنظیم کند.
اگر می‌خواهید به بشقاب غذایتان چالش بیشتری اضافه کنید، یک رژیم غذایی متفاوت را امتحان کنید. رژیم غذایی گیاه خواری، وگانیسم یا خام خواری ازجمله رژیم‌های خاص غذایی است که می‌توانید برای مدتی دنبال کنید. البته فراموش نکنید که پیش از این کار، حتما دراین‌زمینه مشورت‌های لازم را با پزشک متخصص انجام دهید.

۲۴. کارهای خیریه

اگر در محل زندگی‌تان گروه‌های خیریه برنامه‌هایی دارند، به آنها بپیوندید. شرکت‌کردن در کارهای خیریه برای برخی افراد الهام‌بخش است و رضایت درونی آنها را افزایش می‌دهد.

۲۵. ماساژدرمانی
اگر احساس خستگی و درد می‌کنید، ماساژ درمانی پیشنهادی عالی برای شما است. ماساژ روشی عالی برای ازبین‌بردن دردهای بدن، سردرد، مشکلات گوارشی و استرس‌ است. اگر برای بیرون‌رفتن از خانه محدودیت‌هایی دارید، استفاده از وسایلی مثل صندلی ماساژ یا ماساژورهای دستی کمک می‌کند اوقات خوشی را تجربه کنید.

انتهای پیام/


منبع: چطور

 

تبلیغات

کلیدواژه ها

, , ,

 

مطالب پیشنهادی