ایده جالب و مفید برای سرگرمی سالمندان

صافی نیوز/ بهترین سرگرمی برای سالمندان از دیدگاه شما چیست؟ این روزها بازنشستگی فقط به تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج ختم نمی‌شود. افزایش سن به‌معنی خانه‌نشینی و بی‌تحرکی یا خوابیدن‌های طولانی نیست. سالمندان امروزی هم خواستار ماجراجویی، تحرک بیشتر و فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید هستند. درواقع، بسیاری از افراد با شروع بازنشستگی، فرصت بیشتری برای انجام‌دادن کارهایی پیدا می‌کنند که همیشه در آرزوی آن بوده‌اند. اگر شما هم به‌دنبال پیداکردن بهترین سرگرمی برای این دوران هستید، در ادامه با ما همراه باشید. البته فراموش نکنید که در اوضاع کنونی و گسترش ویروس کرونا، سرگرمی‌های گروهی یا فعالیت‌های مربوط به فضاهای عمومی، به‌منظور حفظ سلامتی عمومی جامعه، اجراشدنی نیست.

. کلاس‌های ورزشی گروهی
ورزش‌‌هایی مثل یوگا، تای چی یا حرکت‌های اصلاحی (Feldenkrais) ورزش های گروهی جالبی است که به افزایش انعطاف پذیری بدن و تعادل آن کمک می‌کنند. این موضوع به‌خصوص برای افراد مسن و جلوگیری از زمین‌خوردن آنها بسیار ضروری است.
برخی گروه‌های ورزشی، با استفاده از صندلی، حرکت‌هایی انجام می‌دهند تا ورزش‌کردن برای همهٔ افراد آسان‌تر باشد. برخی هم برنامه‌های ورزشی قابل‌اجرا در استخر را ارائه می‌دهند که برای بسیاری از سالمندان گرفتار آرتروز خوشایند است. شنا کردن و فعالیت‌های آبی نیز بسیار لذت‌ دارد. همچنین، سالمندان می‌توانند برخی وسایل ورزشی ساده را تهیه و در خانه ورزش کنند. اگر وضعیت فیزیکی خاصی دارید، پیش از انتخاب نوع ورزش حتما با پزشک مشورت کنید.
۲. ورزش‌های ویدئویی (Wii)
شاید افراد مسن خانوادهٔ شما دیگر نتوانند به‌خوبی گذشته بسکتبال بازی کنند و فعالیت فیزیکی شدید آنها را خسته می‌کند؛ اما شاید کنسول بازی تعاملی نینتندو وی (Nintendo’s Wii) جایگزینی عالی باشد. با استفاده از این کنسول بازی، به‌جای فشردن تعدادی دکمۀ روی دسته‌های بازی، دوربین حرکت‌های بدن را ضبط می‌کند و فضای بازی ازطریق صفحۀ تلویزیون دیده می‌شود. سالمندانی که اهل ورزش و فعالیت‌های فیزیکی‌اند، گزینه‌های بسیاری در این فعالیت ویدئویی دارند. بولینگ، تنیس و گلف چند نمونه از بازی‌های این کنسول است و بهترین سرگرمی برای سالمندان محسوب می‌شود.
۳. پیاده‌روی
راه‌رفتن در فضای آزاد روشی خوب برای حفظ تحرک در افراد سالمند است. گاهی اوقات هم این پیاده‌روی موجب هم‌کلام‌شدن با دیگران و پیدا کردن دوستان جدید می‌شود. اگر پارک یا فضای سبز در اطراف محل زندگی سالمندان وجود داشته باشد، این پیاده روی بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

۴. باغبانی
باغبانی یکی از گزینه‌های عالی برای تنفس هوای تازه و داشتن فعالیت فیزیکی است. گل‌کاری و آبیاری باغچه و بیرون‌کشیدن علف‌های هرز بهترین سرگرمی برای سالمندان است تا بتوانند ذهنشان را آرام کنند و مدتی دور از هیاهوهای روزمره وقت بگذرانند. پس از مدتی، تلاش‌هایشان نتیجه خواهد داد؛ تماشای گل‌ها یا استفاده از سبزیجاتی که کاشته‌اند، برای همه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شما هم اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید، می‌توانید کاشت سبزی در گلدان و در فضای داخلی خانه را با این سبزی‌ها امتحان کنید: نعنا، جعفری، پیازچه، علف لیمو، پونه کوهی، ریحان یا آویشن.

۵. انجمن کتاب‌خوانی
اگر همیشه به کتاب‌خواندن علاقه‌مند بوده‌اید و به‌دنبال فرصتی برای بیان نظراتتان درباره کتابی که خوانده‌اید بوده‌اید، دوران بازنشستگی زمان مناسبی برای ادامهٔ این فعالیت است. برخی انجمن‌های کتابخوانی گروهی اختصاصی برای اعضای سالمند دارند و به آنها کمک می‌کنند تا با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند و هوشیار بمانند. جلسه‌های کتاب‌خوانی هفتگی و تبادل‌نظر افراد پیشنهاد مناسبی دراین‌زمینه است.

انتهای خبر/