اما و اگرهای حذف صفرهای پول ملی!

صافی نیوز / بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی به صلاح نیست و در این زمینه به تورم بی ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، و حجم کم اسکناس و سکه در مقایسه با نقدینگی ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشاره می کنند.

به گزارش صافی به نقل از پول نیوز،

حذف صفر از پول ملی ایران داستان تازه‌ای نیست و چند سالی است که حرف و حدیث‌های آن را از گوشه و کنار می‌شنویم و همواره این مسئله مطرح بوده است. این جریان گاهی با قدرت مطرح شده و زمانی هم بود که از تیتر خبرها کنار گذاشته می‌شد.

اواخر سال ۹۷ و با رونمایی از ایران‌چک‌های جدید، بار دیگر حذف صفر از پول ملی جنجال به پا کرد و تیتر رسانه‌های داخلی شد اما؛ باز هم این داستان به پایان نرسید. این درحالی است که بالاخره پس از کش‌وقوس‌ها فراوان مردادماه ۹۸ هیئت ‌دولت حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.

مجلس هم مهرماه یک فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد. حالا لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی ایران برای حذف چهار صفر از واحد پول ملی، درکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد. با تصویب این لایحه، بانک مرکزی موظف است ظرف مدت دو سال مقدمات اجرای قانون مزبور را با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد.

باید گفت حذف صفر در اقتصاد جهانی سابقه‌ی طولانی دارد که شروع آن از کشور آلمان پس از جنگ جهانی اول بود؛ کشور‌هایی مانند هلند و ترکیه تجربه موفقی در این زمینه داشتند، ولی کشور‌هایی مانند آنگولا، جمهوری کنگو، نیکاراگوئه، زیمبابوه، برزیل و حتی آلمان را نمیتوان موفق دانست.

حذف چهار صفر از پول ملی در ایران سابقه ۲۶ ساله دارد که در سال ۱۳۷۲ در بانک مرکزی مطرح شد و در سال ۱۳۸۶ در کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور بررسی مجدد قرار گرفت؛ سپس کمیسیون مربوط اعلام کرد این طرح نیازبه گذر زمان دارد.

پیامدهای حذف ۴ صفر از پول ملی از نگاه بهارستانی ها

هرچند سال‌هاست قرار است یک صفر از پول ملی برداشته و ریال تبدیل به تومان شود اما این بار قانون‌گذار از انجام چنین کاری هدف دیگری را دنبال می‌کند؛ حفظ ارزش پول ملی. به عقیده بیشتر اقتصاددانان کشور، حذف ۴ صفر از پول ملی صرفا جنبه روانی دارد و برای اقتصاد کشور هیچ نفعی ندارد، برخی هم اعتقاد دارند حذف صفر از واحد پول ملی در صورتی که به درستی اجرا شود و پس از آن با سیاست‌های درست اقتصادی حمایت گردد، می‌تواند باعث نجات کشور از تورم شود، اما عده‌ای از ان‌ها هم بر این باورند که در شرایط فعلی نامناسب کشور نوعی سرگرمی برای فعالان اقتصادی فراهم شده تا مسئولین اقتصادی و سیاسی کشور از موضوعات اصلی و انتقادات در امان باشند.

فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی یکی از موافقان حذف ۴ صفر از پول ملی است و اظهار می کند: حذف ۴ صفر از پول ملی کار درستی است، اما در حال حاضر شرایط برای این مهم مساعد نیست؛ جنگ اقتصادی با بیگانگان از مطرح‌ترین مسائل در جامعه ماست که متاسفانه اداره ها، وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها آرایش جنگی به خود نگرفته اند.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه دولت مبنی بر “حذف چهار صفر از پول ملی” در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً مصوبه کمیسیون اقتصادی به هیئت رئیسه در صحن علنی ارجاع شد گفت: با توجه به تعطیلی ۵۰ روزه مجلس و شرایط خاص کشور مشخص نیست که این موضوع در اولویت مجلس فعلی قرار گیرد یا اینکه به مجلس بعدی واگذار شود.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر چندانی در وضعیت اقتصادی کشور ندارد افزود: ما حتی اگر امروز هم این موضوع را مصوب و به شورای نگهبان ارسال کنیم و شورا هم تایید کند بانک مرکزی بالغ بر یک سال زمان نیاز دارد تا شرایط تعریف اسکناس ها و اعداد و ارقام رایج در کشور را تغییر دهد بنابراین پیگیری این موضوع در شرایط اقتصادی و کرونایی خیلی ضروری نیست.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو رویکرد شکلی و محتوایی در طرح “حذف چهار صفر از پول ملی” گفت: در رویکرد شکلی مباحثی چون ساده سازی حساب های ملی و حسابداری مبنای عمل قرار می گیرد اما رویکرد محتوایی آن به مراتب مهمتر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ما امروز در حوزه سیاست های پولی و ارزی، بانک مرکزی را داریم که به جای استقلال از قوه مجریه و دولتها، دنباله رو سیاست ها و تصمیمات دولتهاست و استقلالی ندارد.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز مشکل اقتصاد ایران را ناشی از بحث تورم دانست و گفت: اولین سوالی که مطرح می شود اینکه حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری بر کاهش نرخ تورم دارد یا خیر که قطعا پاسخ منفی است.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی آثار روانی بر جامعه خواهد داشت افزود: آثار روانی غیرکارشناسی این موضوع عمدتاً به فرهنگ عمومی مردم برمی گردد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرات موافقان و مخالفان نسبت به انجام این طرح گفت: موافقان اجرای این طرح مطرح می کنند که ما در حال حاضر در معاملات تجاری و اقتصادی چیزی به عنوان ریال نداریم و بنابراین باید مبنا را بر قیمت واقعی قرار دهیم اما در مقابل، مخالفان به ویژه مرکز پژوهش های مجلس عنوان می کنند که این کار هزینه هایی به کشور تحمیل می کند و تاثیری هم بر اقتصاد ندارد.

این نماینده مجلس حذف چهار صفر از پول ملی را صرفاً یک عملیات حسابداری دانست و افزود: معتقدم که انجام این کار نه به طور کلی مثبت و نه به طور کلی منفی است لذا باید بحث و بررسی هایی در این خصوص صورت گیرد و اگر منافع آن بر مضراتش چربید نهایتاً اجرایی شود.

انتهای خبر/