این باکتری را بخورید تا بیمار نشوید!

صافی نیوز / غذایی که می‌خوریم، نقش مهمی در ایجاد تعادل میان باکتری‌های خوب و بد دارد. مثلاً، یک رژیم غذایی پرچرب و پر از شیرینی تأثیر منفی روی باکتری‌های روده دارد و به انواع مضر آن اجازه رشد بیش از اندازه می‌دهد.

سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه اظهار داشت: پروبیوتیک در لغت به معنای «برای زندگی» است. این اصطلاح را سازمان بهداشت جهانی برای ارگانیسم‌های زنده قرار داده است که در صورت مصرف مداوم آن، اثرات بسیار مؤثری بر سلامت میزبان خود خواهد گذاشت.

وی با اشاره به روش‌های مصرف پروبیوتیک‌ها، افزود: پروبیوتیک‌ها اصولا دو روش مصرف خواهند شد؛ اول مصرف پروبیوتیک‌ با مواد غذایی غنی شده که در این روش به عنوان مثال در فراورده‌های لبنی که حاوی محصولات پروبیوتیک (باکتری‌های پروبیوتیک) باشد، محصولات پروبیوتیک‌ می‌نامند و جزو محصولات پروبیوتیک به شمار می‌روند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دوم به صورت مکمل‌های غذایی به صورت قرص، شربت و پودر که در این روش مصرف باکتری‌های مفید ساخته شده را به صورت پودر، شربت، قرص و…. درآورده و به همراه غذا میل خواهد شد. این روش نیز مانند روش مواد غنی شده بوده و باکتری‌های مفید در قرص‌ها و .. به مواد غذایی ملحق شده و نقش مواد غذایی غنی شده را ایفا خواهند کرد.

صفوی با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در بدن، بیان داشت: پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید بوده که تعادل باکتری‌های موجود در بدن را برقرار می‌کنند. روده انسان حاوی تعداد بیشماری از انواع باکتری‌های مفید، مضر و خنثی است که باید توازن موجودیت آنها در بدن برقرار باشد؛ در غیر این صورت باعث مختل شدن وظایف روده شده که با این حال بیماری‌هایی نظیر آلرژی‌های غذایی، افسردگی، سردرد، آکنه، خستگی مفرط و… به دنبال خواهد داشت.

انتهای خبر/