باردارم و از خارش شکم خسته شدم!

صافی نیوز/ یکی از بیشترین شکایت‌خانم‌ها خارش پوستی در بارداری است. همین موضوع باعث نگرانی آنها می‌شود و بسیاری از این خانم‌ها بدون اینکه به متخصص مراجعه کنند با توصیه‌های اطرافیان و آشنایان شروع به خوردن و استفاده از انواع دارو‌های گیاهی و شیمیایی می‌کنند تا طبق تصور خود خوب شوند.

خارش و جوش پوستی در بارداری چیست؟
خارش و جوش‌های پوستی در دوران بارداری (PUPP) به صورت دانه‌های قرمز رنگی هستند که به هم پیوسته و شکل کهیر را به خود می‌گیرند. این جوش‌ها بیشتر در اطراف شکم و قسمت‌های ابتدایی ران‌ها ظاهر می‌شوند و معمولا صورت، کف دست و پا را درگیر نمی‌کنند. این بیماری بیشتر در زنان سفید پوست و در زایمان اول اتفاق می‌افتد. همچنین در خانم‌هایی که چند قلویی‌ و یا جنین پسر دارند ممکن است احتمال بروز این بیماری بیشتر باشد.

علت بروز خارش در بارداری
علت بروز این بیماری هنوز ناشناخته است اما معمولا در اواخر بارداری بروز می‌کند. البته در مواردی هم ممکن است این دانه‌ها بعد از زایمان ظاهر شوند.
این بیماری تاثیر بدی بر بارداری و جنین ندارد و از آنجا که بعضی از خارش‌های دوران بارداری ممکن است با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند و عارضه ایجاد کنند پزشک یا متخصص باید تشخیص نهایی را درباره این بیماری بدهند. بنابر‌این بهتر است خانم‌های باردار خود درمانی نکنند.

خارش بعد از زایمان برطرف می‌شود؟
این نوع خارش‌ها معمولا چند روز پس از زایمان برطرف می‌شود و هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذارد اما در تعداد کمی از خانم‌ها این خارش و جوش‌های پوستی دو تا چهار هفته بعد از زایمان باقی می‌مانند. بر همین اساس PUPP به ندرت در بارداری‌های بعدی اتفاق می‌افتد و تشخیص این بیماری با پزشک است چون ممکن است با دیگر خارش‌های دوران بارداری اشتباه شود.

درمان خارش پوستی در بارداری چیست؟
درمان این خارش‌و جوش‌های پوستی در دوران بارداری با لوسیون‌های پوستی انجام می‌شود. برای درمان این عارضه ابتدا با لوسیون‌های پوستی مخصوص طبق نظر پزشک استفاده می‌شود و در صورت عدم پاسخ به این لوسیون‌ها، مادر باردار نیاز به درمان دارویی پیدا می‌کند. استفاده از شوینده‌های ملایم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده مخصوص دوران بارداری، از خشکی پوست پیشگیری می‌کنند اما برای این نوع خارش دوران بارداری راه پیشگیری وجود ندارد.

انتهای خبر/