بازگشایی مشاغل با ریسک‌ متوسط از فردا

صافی نیوز / رئیس جمهور ضمن اشاره به کاهش تعداد بیماران و فوت شدگان کرونایی در کشور گفت: مشاغل متوسط ریسک مثل مغازه‌دارهای بازار و پاساژها از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما ۶ بعد از ظهر تعطیل می‌شود. وی افزود: مشاغل پرریسک، مثل ورزشگاه‌ها و مشاغلی که اجتماعات دارد، همچنان بسته خواهد بود.

روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم به خاطر این که از ۲۳ فروردین کسب و کارهای آنهایی که کم ریسک بود در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و در تهران از دیروز این فعالیت را شروع کرد. وی ادامه داد: برای ما مهم بود که آیا همکاری مردم کامل یا ناقص است. در مجموع در گزارشی که دیروز و امروز داشتیم، مردم و کسبه در این زمینه بسیار کمک کردند و پروتکل‌ها را مراعات کردند.

اهم اظهارات رئیس دولت دوازدهم را بخوانید؛

*دلیل آن است که هیچ هجومی در مسئله مبتلا شدن یا بیمارستان نداشتیم. این معنایش این نیست که موضوع کرونا تمام شده یا رعایت نکنیم این موفقیت ما به خاطر مراعات مردم و کسبه است.

*از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است نسبت به قبل کمتر شده است و هم آنهایی که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش پیدا کردند که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.

*در جلسه امروز وزارت بهداشت و درمان مسائلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد که با شیوه‌های جدید هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط آنها وضعیت قرمز است دنبال می‌شود. و هم درباره درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

*شرایط این روزها برای همه مردم در سراسر دنیا سخت است؛ کشوری نداریم با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی‌شان تاثیرگذار بوده در اقتصاد و سیاست جهانی هم تاثیر گذاشته است. اما این شرایط برای مردم ما سخت تر بوده و دو سال است در شرایط تحریم بسیار سخت به سر می بریم.

*مسئله بعدی که خیلی سخت‌تر بود ایام نوروز را داشتیم و رفت و آمدها و دید وبازدیدهای نوروزی و سنتی که یک مراسم ملی است، را تعطیل کردیم و این برای مردم سخت بود. همه این کشورها این مراسم را نداشتند. سبک زندگی ما به گونه‌ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر شده است در شادی‌ها و عزاها اجتماعات بزرگ داریم، رفت آمد خانوادگی و صله رحم برای ما بسیار مهم‌تر از غرب است و همه اینها از طریق فضای مجازی انجام شده است.

عبادات در ماه رمضان تا نیمه اردیبهشت فردی انجام می‌شود

*یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و اماکن مقدس هم همینطور. ناچاریم به مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.

*از مردم می خوایهم به خاطر این شرایط حتما راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بهتر از گذشته داشته باشند، چون راز نیاز جمعی نداریم. دل‌های مردم سوخته است و خدا دعای مردم را مستجاب می‌کند.

*از آنجا که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم، همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالاها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب پذیر کمتر شود. مردم کمک‌های خوبی در این ایام چه برای کسب و کار چه برای کمک به نیازمندان شروع کرده‌اند. بخش دولتی و خصوصی و مردم خیر بار سنگینی را بر دوش دارند و امیدواریم از این مشکلات عبور کنیم.

*قرار بود مساله بررسی موضوع بازگشایی اماکن مقدس را آخر اردیبهشت قرار دهیم اما به درخواست آقای اعرافی و اجماع اعضا قرار شد اماکن مقدس، تا نیمه اردیبهشت همچنان بسته باشند و در جلسه نزدیک به آن زمان مجددا بررسی شود.

*مشاغل متوسط ریسک مثل مغازه‌دارهای بازار و پاساژها از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما ۶ بعد از ظهر تعطیل می‌شود. مشاغل پرریسک، مثل ورزشگاه‌ها و مشاغلی که اجتماعات دارد، همچنان بسته خواهد بود.

*تغییری در برنامه مدارس و دانشگاه‌ها نخواهیم داشت.

*مرخصی‌های زندانیان نیز تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

انتهای خبر/