وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه آزاد راه مراغه - هشترود:

تسریع در اجرای کریدورهای حمل و نقل از اولویت های وزارت راه است

صافی - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تکمیل طرح های در دست اجرای حمل و نقل جاده ای در مناطق مختلف کشور گفت: تسریع در اجرای کریدورهای حمل و نقل از اولویت های وزارت راه است.

به گزارش صافی، محمد اسلامی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از آزادراه مراغه- هشترود و در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس سیاست های وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای طرح های با پیشرفت بالا و تاثیرگذار در زمینه بهبود تردد جاده ای و احداث راه های اصلی تسریع و تسهیل می شود.

وی با بیان اینکه برخی محدودیت های بودجه ای در اجرای طرح های حمل و نقل وجود دارد ادامه داد: با وجود این محدودیت ها، برنامه ریزی های مناسبی برای این منظور در وزارت راه در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح آزادراه مراغه- هشترود گفت: این طرح به عنوان یکی از طرح های ترانزیتی در شمالغرب کشور یکی از راه های اصلی و کریدورهای بین المللی بوده که با مشارکت وزارت راه و بخش خصوصی در حال اجراست.

اسلامی با بیان اینکه هم اکنون پیشرفت کلی این طرح ملی زیر ۳۰ درصد است گفت: با این وجود، در ۲ قطعه از این آزادراه پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد بوده است.

وی افزود: از این رو، با تزریق منابع مالی به این طرح سعی خواهد شد هرچه زودتر قطعات دارای پیشرفت بالا، به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اتصال هشترود از طریق این آزادراه به آزادراه تبریز – تهران اضافه کرد: واریانت جدید در قطعه چهارم این آزادراه که توسط نماینده این شهرستان پیشنهاد شده، هم اکنون توسط مشاوران وزارت راه در حال بررسی است.

وی همچنین با تاکید بر رفع مشکل لاستیک کامیونداران کشور گفت: با هماهنگی های انجام شده با وزارت صمت، انحصار واردات لاستیک خودروهای سنگین از برخی ورادکنندگان سلب می شود.

وی افزود: براساس تفاهم نامه جدید با یکی از واردکنندگان بزرگ، لاستیک های استاندارد خودروهای سنگین وارد کشور شده و به زودی براساس میزان بار جابجا شده و پیمایش بین رانندگان و کامیونداران توزیع خواهد شد.

معاون زیرساخت و توسعه آزادراه های کشور نیز در این بازدید با اشاره به روند اجرایی آزادراه مراغه- هشترود گفت: با بهره بردرای از این طرح حمل و نقل جاده ای، در آینده نزدیک شاهد کاهش حوادث و تلفات انسانی در این مسیر از مشالغرب کشور خواهیم بود.

میرشفیعی با اشاره به پیشرفت ۲۷ درصدی آزادراه مراغه- هشترود افزود: هم اکنون قطعات دوم و سوم این آزادراه به طول ۴۶ کیلومتر از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و امیدورایم تا پایان امسال ۴۰ کیلومتر از این قطعات آسفالت ریزی شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح بزرگ ملی باید ۱۳ میلیون مترمکعب خاکبردرای شود که تاکنون ۷۵ درصد آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع ۹ میلیون مترمکعب خاکریزی پیش بینی شده در این طرح، حدود ۲۵ درصد آن انجام شده است.

آزاد راه مراغه – هشترود با ۹۲ کیلومتر، ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه – هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری بین دو شهر ۹ کیلومتر کوتاه تر می شود و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خراجو مراغه و نظرکهریزی هشترود می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

https://safinews.ir/?p=48007