شرایط گلنوش خسروی در ترکیه

صافی نیوز / بانوی لژیونر ایران معتقد است به این دلیل که او و علیرضا جهانبخش توانستند بعد از مدت‌ها و همزمان در ماه ژانویه با گلزنی خود مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرند و فشار از روی آنها برداشته شود شرایطی مشابه یکدیگر دارند.

به گزارش صافی به نقل از ایلنا، گلنوش خسروی در خصوص شرایطش پس از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: بعد از ده ماه حضور در ترکیه نتوانستم بدلیل شیوع ویروس کرونا به ایران بیایم همچنان در قرنطینه به سر میبرم. اگر قرنطینه نمیشد قرار بود که آخرین بازی ما پنجم اردیبهشت برگزار شود در بدترین حالت هم دهم اردیبهشت میتوانستم برای دیدن خانواده به ایران بیایم که متاسفانه همه چیز به یکباره تغییر کرد. در حال حاضر نزدیک به چهل روز است که در قرنطینه هستم. خیلی‌ها فکر میکنند چون در کشور غریبه زندگی میکنم و تنها هستم خیلی شرایط بدی را تجربه میکنم ولی خودم اینطور فکر نمیکنم درست است که حضور در قرنطینه برای همه خسته کننده است ولی این روزها برای کسی خیلی سخت است که قبلا در راحتی و آسایش زندگی کرده نه یک نفر مثل من که روزهای سختی گذرانده است جدا از آنها فکر میکنم هرگز تنها نیستم چرا که خدا را دارم او همواره همراه و مراقب من است ولی امیدوارم هر آن چه که خیر است پیش بیاید و هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود همه به زندگی عادیشان برگردند.
وی در خصوص اینکه از چه سنی و چگونه فوتبال را آغاز کرد گفت: از سن نه سالگی(سوم دبستان) فوتسال بازی میکردم ولی در ده سالگی پس از ورود به حرفه فوتبال به تیم ملی نونهالان و بعد از آن به ترتیب به تیم‌ملی نوجوانان، جوانان، امید دعوت شدم.
خسروی در پاسخ به اینکه در حال حاضر تنها زن لژیونر فوتبال ایران است ولی موفقیت‌های او در مقایسه با لژیونرهای مرد بازتاب چندانی در رسانه‌های ایران ندارد گفت: بله متاسفانه همین طور است و شما حرف بسیار درستی میزنید. خود من هم نمیدانستم تنها لژیونر زن شاغل در فوتبال هستم در یک سری خبرهایی که مربوط به اخبار لژیونرها بود متوجه شدم که در حال حاضر فقط یک زن فوتبالیست در خارج از ایران مشغول فعالیت است. این را بدلیل الویت و نوع پرداخت خبری رسانه‌ها میدانم. اگر بخواهم در مورد خودم صحبت کنم میگویم که منِ گلنوش خسروی در مقایسه با قهرمانان ورزشی کشورم هیچ موفقیتی ندارم. ولی در حال حاضر مردانی هستند که در باشگاه‌های داخلی خوب یا در تیم ملی و لیگ‌های اروپایی توپ میزنند که خوب خود من هم بازیکن تیم‌ملی و در حال حاضر لژیونر هستم تازه به این شرایط در هجده سالگی دست پیدا کردم. مثل تمامی مردان فوتبالیستی که مطرح هستند زحمت کشیدم و دویدم و گلزنی کردم دوست دارم که همه چیز برابر باشد. به هیچ وجه نمیتوان قرارداد آقایان را با خانم‌ها مقایسه کرد این موضوع در تمام دنیا همینگونه است جدا از آن نمیتوان معروفیت و شهرت بازیکنان مرد را با زن‌ها مقایسه کرد چون اصلا قابل مقایسه نیست. درست است که رسانه‌ها خیلی بیشتر از قبل به ورزش زنان و اخبار مربوط به آن‌ها میپردازند ولی هنوز هم این تفاوت‌ و تبعیض‌ها بسیار آشکار و آزاردهنده است. خودم به شخصه به تمامی مردانی که برای کشورمان افتخار آفرینی میکنند میبالم. اصلا بحث این را ندارم که چرا آنها پول بیشتری میگیرند خوب چون دارند تلاش میکنند. ولی حرف مان این است که دوست داریم از ما هم حمایت شود. گرچه بیشتر ورزشکاران زن از نظر مالی تامین نمیشوند ولی به خاطر عشق و علاقه‌ای که به رشته‌های ورزشی و فوتبال دارند شبانه روز تلاش میکنند تا افتخاری برای خودشان،خانواده‌‌شان و جامعه کسب کنند که بدون شک دوست دارند این زحمات شبانه روزی دیده شود. زمانیکه یک زن میداند هزینه‌های زندگی‌اش را نمیتواند از طریق یک رشته ورزشی رفع کند چرا باید سلامتی خودش را به خطر بیندازد؟ من فقط از طرف بانوان فوتبالیست ایرانی حرف نمیزنم بلکه از طرف تمامی ورزشکاران و قهرمانان زن کشورم صحبت میکنم که توجه کردن و قدردانی از زحماتشان و حمایت کردن از آنها کمترین کاری است که مسئولین میتوانند برای ورزش بانوان انجام دهند. این یک واقعیت است که تمامی زن‌ها بدنبال برابری هستند دوست دارند همانطور که آقایان را حمایت میکنند آنها را هم حمایت کنند. نمیدانم شاید خود زنان هم مقصر باشند در حال حاضر اگر از یک خانم در مورد زندگینامه یک قهرمان ورزشی زن سوال شود شاید نتواند جواب دهد ولی اغلب زندگینامه ورزشی مردان را به خوبی از بر هستند. بدون شک این مشکل چیزی نیست که یک شبه برطرف شود امیدوارم همینطور که در طی این‌ سالها روند کاهش تبعیض بین زن و مرد پیشرفت کرده است باز هم این شرایط به مرور بهتر بهتر شود.
وی در مورد شرایط خودش و تیم کوناک اسپور ادامه داد: تیم کوناک اسپور بسیار حرفه‌ای،با سابقه و بزرگ است در حال حاضر هم در رده سوم جدول قرار دارد. بدون شک زمانیکه بازیکنی تیمش را عوض میکند کمی زمان میبرد تا بخواهد خودش را با شرایط آن تیم وفق دهد به مربی‌ خودش را ثابت کند. که من هم از این قاعده مستثنی نیستم. تمامی این شرایط سخت مثل یادگیری زبان ترکی، تنهایی دوری از خانواده و مسائل از این دست را تحمل کردم. توانستم گلزنی کنم شرایط خوبی را در تیمم بدست آورم. در اینجا زندگی خیلی حرفه‌ای است تایم‌ها تمرینی، تایم خواب و غذای سالم برای تمامی ورزشکاران اهمیت دارد و همه آن را رعایت میکنند. وقتی به اینجا آمدم عادت کردن و رعایت این برنامه حرفه‌ای خیلی کار سختی برایم بود. ولی در نهایت داشتن یک زندگی حرفه‌ای باعث می‌شود بازیکن به اهدافش نزدیک شده و آینده ورزشی بهتری داشته باشد.
خسروی در مورد تفاوت‌های لیگ ایران با لیگ ترکیه ادامه داد: صد در صد زندگی یک ورزشکار در اینجا حرفه‌ای است. از نظر تغذیه، ساعات خواب و تایم تمرینات و از همه مهمتر انضباط ترکیه در برگزاری مسابقات، زمانبندی درست و تداخل بازی‌های ملی و باشگاهی که همگی آنها از قبل برنامه‌ریزی و اعلام میکنند که این آیتم‌ها در این سطح در ایران وجود ندارد. مثلا سقف قرارداد بازیکنان زن در ایران خیلی کم است همین مبلغ کم هم بعضی وقت‌ها پرداخت نمی‌شود که این واقعا ناراحت کننده است. ولی در ترکیه همیشه مبلغ قراردادهای بازیکنان به موقع پرداخت میشود. علاوه بر اینها همانطور که من در این تیم در کنار بازیکنان خارجی دیگری که از نیجریه،مقدونیه، رومانیا فعالیت دارم این تیم هم میتوانست برود و از همین کشورها و یا از جاهای دیگر بازیکن بیاورد چرا که در اینجا هر تیمی حق دارد پنج بازیکن خارجی را به خدمت بگیرد. ولی انها ترجیح میدهند این شانس را به بازیکنان خارجی بدهند چرا که با این کار میتوانند سطح بازیکنان جوان سایر کشورها را بسنجند و باعث رشد آنها شوند علاوه براینها حتی باعث رشد و یادگیری بیشتر بازیکنان خودشان هم می‌شوند. از آنجایی که در فوتبال ترکیه خیلی به آینده نگری تاکید میشود بیشتر سعی دارند که از بازیکنان جوان و مستعد که آینده‌دار استفاده کنند در صورتیکه میتوانستند این طور فکر نکنند و شانس را به جوانان ندهند. مثلا اگر ایران‌ بود به جایش یک بازیکن سن بالا باتجربه می‌آوردند ریسک نمیکردند.ولی این روش اجرایی در ترکیه نشان دهنده آینده‌نگری است که یک بازیکنی مثل من را می‌آورند رویش زمان میگذارند و سعی میکنند تا با برنامه‌ریزی روی او سرمایه‌گذاری کنند تا به مرور رشد کند. من به لطف خدا توانستم به این تیم بیایم و به مرور زمان خودم را ثابت کنم هیچکس فکر نمیکرد که از ایران بازیکن بگیرند. ولی خوشبختانه توانستم تمامی فشاری که روی شانه‌هایم بود را بشکنم و نتیجه‌اش را بگیرم.
وی در مورد اینکه به بازی کدام یک از لژیونرهای ایرانی علاقمند است گفت: بدون شک دست‌آوردها و عملکرد فوق العاده سردار آزمون در مقایسه با لژیونرهای دیگر خیلی قابل مشاهده است. به هیچ وجه نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا انکار کرد. ولی سبک بازی خودم و شرایطم را خیلی بیشتر به علیرضا جهانبخش شبیه میدانم. قبلا در ذوب آهن بازی میکردم خیلی بازیکن گلزن و همه چیز تمام بودم. از آن طرف اقای جهانبخش هم در آلکمار هلند گلزنی میکردند و افتخارات زیادی را هم کسب کردند. بعد از آن اما هر دو ما به دو کشور و لیگ جدیدی پیوستیم. من از ابتدای حضورم در ترکیه در بیشتر بازی‌ها حضور داشتم ولی ایشان از ابتدا نیمکت‌نشین بود و فرصت بازی پیدا نکرد تا در ماه ژانویه که توانست یک گل قیچی برگردان زیبا در دقایق پایانی به ثمر برساند همه را متعجب کند. کلی در رسانه‌ها بازتاب داشته باشد. من هم مانند او تا ماه ژانویه نتوانسته بودم علی‌رغم حضور در بیشتر بازی‌ها گلی به ثمر برسانم ولی بالاخره توانستم در یکی از بازی‌های ماه ژانویه دو گل و دو پاس گل به ثمر برسانم. و بعد از آن همه خبرگزاری‌ها با تیتر “ژانویه طلایی برای لژیونر ایرانی” خبر این گلزنی و درخشش من را پوشش دادند. به همین خاطر علیرضا جهانبخش و شرایطتش را خیلی شبیه به خودم میدانم چرا که مثل من خیلی تلاش کرد تا اعتماد سرمربی تیمش را بدست آورد بتواند حضور فیکس در زمین داشته باشد فشاری که همه میگفتند بعد از گلزنی‌اش از روی او برداشته شد را به خوبی درک میکنم چرا که آن فشار را تجربه کرده‌ام زمانیکه آن گل را زد خیلی خوشحال شدم.
بازیکن تیم کوناک اسپور در مورد اینکه آیا عملکرد مجید حسینی و الهیارصیادمنش را بعنوان دو لژیونر شاغل در لیگ ترکیه دنبال میکند گفت: بله دنبال میکنم. مجید حسینی یک مدافع بسیار کاربلد است و در بیشتر بازی‌های ترابوزان‌اسپور فیکس بوده این موضوع باعث افتخار است. چرا که در ترکیه همه او را میشناسند. در مورد الهیارصیادمنش هم باید بگویم که او هم مثل من هجده سال سن دارد با توجه به سن و سال کمش پیشرفت خوبی داشته چرا که مدتی در استانبول‌اسپور بود بعد از آن هم به فنرباغچه آمد در حال حاضر هم نیاز دارد که خودش را به مربی ثابت کند و تا جایی در حضور فیکس تیم پیدا کند. برای هر دوی آنها آرزوی بهترینها را دارم امیدوارم که هر روز بیشتر از قبل پیشرفت کنند باعث افتخار ایران باشند.
خسروی در مورد اینکه به سبک بازی کدام یک از فوتبالیست های خارجی بیشتر علاقه دارد گفت: سبک بازی نیمار و کیلیان امباپه را خیلی دوست دارم‌ جدا از آن معتقدم که بازیکن خوب و باتکنیک در لیگ‌های دنیا کم نداریم. ولی من در مجموع سبک زندگی حرفه‌ای و بازی کریستیانو رونالدو را خیلی دوست دارم.
وی در پاسخ به اینکه استقلالی است یا پرسپولیسی گفت: از زمانیکه به ترکیه آمدم زمان کمتری برای دنبال کردن بازی‌های لیگ ایران دارم. این طور نیست که بخواهم بگویم طرفدار دوآتیشه تیم به خصوصی هستم ولی در مجموع تیم پرسپولیس را همیشه خیلی دوست داشتم.
لژیونر ملی‌پوش ایران در مورد اینکه برخی معتقدند که چهره و سبک بازی او شبیه به نیمار است گفت: از نظر ظاهری را که بعید میدانم چرا که او آقا هست و من خانم(باخنده). در مورد سبک بازی‌ هم باید بگویم که خودم تابحال سبک بازی‌ام را ندیده‌ام ولی این لقبی است که از بچگی به من داده‌اند بعد از آن هم این اسم به همین شکل روی من ماند همه به می‌گویند نیمار فوتبال بانوان. این باعث افتخارم است که بخواهند من را با یک فوق ستاره فوتبال دنیا مثل نیمار مقایسه کنند چرا که او جدا از حواشی که دارد یکی از بهترین فوتبالیست‌های جهان است.
خسروی در پاسخ به اینکه دوست دارد با کدام ستاره فوتبال دنیا شام بخورد و ملاقات داشته باشد گفت: راستش را بخواهید رونالدو یا نیمار. ولی اگر بخواهم انتخاب کنم واقعا نیمار را انتخاب میکنم چرا که دوست دارم با او یک سلفی بگیرم و ببینم آنقدر‌ها که بقیه می‌گویند شبیه او هستم یا نه(باخنده).
وی در مورد اینکه دوست دارد در کدام تیم اروپایی بازی کند گفت: راستش را بخواهید خیلی به این موضوع فکر نکرده‌ام عادت دارم که پله به پله پیش میروم. اگر کرونا باعث لغو همه چیز نمیشد خبرهای خیلی بهتری داشتم چرا که از لیگ چند کشور پیشنهادات قابل توجهی دریافت کرده بودم. بنظرم انسان‌ها نمیتوانند یک هدف مشخصی را برای خودشان تعیین کنند. مثلا همین رونالدو وقتی توپ طلای اول را برد برای بردن دومی و سومی… برنامه‌ریزی کرد آیا او هرگز رازی شد قطعا نه؟ همه انسان‌ها همینطور هستند هرگز به یک موفقیت قانع نمیشوند این خاصیت انسان است من هم همینطور هستم برای خودم مرحله به مرحله برنامه‌ریزی میکنم امیدوارم در این مسیر هم خداوند کمکم کند تا بتوانم برای خانواده و سرزمینم افتخار آفرینی کنم.
بازیکن کوناک اسپور در پایان صحبت‌هایش گفت: دوست دارم از مردم ایران خواهش کنم تا از ورزش بانوان بیشتر حمایت کنند. چرا که اکثر مردم تمام قد از ورزش اقایان حمایت میکنند زمانی هم که رسانه‌ها اسپانسرها و مسئولین این حمایت و رفتارها را میبینند قطعا بیشتر توجه، امکانات و حمایتشان را به این سمت پر طرفدار بیشتر میبرند. به همین خاطر دوست داشتم از آنها درخواست کنم تا از ورزش بانوان هم حمایت کنند تا بعد از انگیزه لازم برای حمایت بیشتر از ورزش ما بیشتر شود. دوست دارم در اینجا از آموزش و پرورش تشکر کنم چرا که من بدلیل حضور در تمرینات فشرده و اردوهای امکان حضور در بیشتر کلاس‌های مدرسه را نداشتم اگر حمایت این عزیزان نبود نمیتوانستم به اینجا برسم‌. علاوه بر آن جا دارد از استان‌داری شاهین شهر اصفهان شهر قهرمان پرور ایران قدردانی کنم. من قبل از اینکه به شاهین شهر بیایم در روستای “جهاد آباد” که اصطلاحا به آن “چاله سیاه” گفته میشود زندگی میکردم خیلی افتخار میکنم که بچه روستا هستم از تمامی حمایت‌ها و کمک‌های این عزیزان و مربیان ورزشی‌ام نهایت تشکر و قدرادنی را دارم.

انتهای خبر/