حریرچی:

غفلت کنیم کرونا دوباره اوج می‌گیرد

صافی نیوز / معاون کل وزارت بهداشت، نسبت به عادی انگاری شرایط کرونایی کشور هشدار داد.

به گزارش صافی به نقل از مهر، ایرج حریرچی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: خواهش من از مردم و مسئولان این است که همانطور که مدافعان سلامت مراقب سلامت شما و ما هستند شما هم با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها از آنها مراقبت کنید.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اوضاع خیلی بهتر شده است، افزود: میزان مرگ و میر که به کانال ۵۰۰ رسیده بود الان به زیر ۲۰۰ رسیده و موارد بستری و سرپایی خیلی کاهش یافته است.

حریرچی با قدردانی از تلاش و همکاری بسیج و سپاه و تمام مدافعان سلامت، ادامه داد: باید از مردم تشکر کنم که هیچ کاری در مورد کرونا بدون همراهی مردم امکان موفقیت ندارد.

وی گفت: با وجود همه موفقیت ها در کنترل و کاهش بیماری و مرگ و میر، مبارزه با کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد و با کوچک‌ترین غفلتی دوباره کرونا روند صعودی می‌گیرد. هنوز تعداد زیادی از مردم در معرض ابتلاء به کرونا هستند، حتی کسانی که قبلاً مبتلا شده اند و خیال می‌کنند ایمن شده اند هنوز در معرض خطر هستند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: کسی که کرونا می‌گیرد مرتکب گناه و جرمی نشده و گناهکار نیست او بیمار شده و در اکثر موارد علت ابتلای او بی احتیاطی دیگران است و در موارد کمتری خود فرد مقصر است و بی احتیاطی کرده است و این هیچ ننگی نیست کرونا هم بیماری است مانند بیماری‌های دیگر و مردم باید خوشحال باشند وقتی زود مورد شناسایی و درمان قرار می‌گیرند.

حریرچی با اشاره به افزایش مرگ و میر بیماران غیر کرونایی مثل بیماران قلب و عروق و سرطان، افزود: بیماران غیر کرونایی حتماً برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند، بیمارستان‌ها ایمن است و بیماران کرونایی از غیر کرونایی کاملاً جدا هستند.

وی با اشاره به سیر بیماری در استان‌های مختلف، گفت: در همه استان‌ها سیر بیماری کاهشی است به غیر از استان مازندران که شیب ملایم صعودی دارد.

حریرچی با اشاره به تأثیر عوامل اقلیمی و فرهنگی در استان‌های مختلف بر میزان و کیفیت بیماری کرونا، افزود: در استان گرمسیری مثل خوزستان باید در ۲ ماه آینده مراقب بود به واسطه اینکه حضور در فضاها و اتاق‌های بسته از عوامل شیوع بیماری در این استان‌ها است.

معاون کل وزارت بهداشت، با ابراز خشنودی از این که دیگر استانی قرمز نیست و اکثر استان‌ها نارنجی و زرد شده اند، گفت: هرگونه ساده انگاری، هر گونه عادی انگاری و هر گونه تسامح در رعایت کردن پروتکل‌ها و مقاومت در برابر اجرای دستورالعمل‌ها باعث بازگشت بیماری به سیر صعودی و افزایش مرگ و میرها و بازگشت محدودیت‌ها می‌شود، ویروس کرونا ثابت کرده که با کمترین غفلت به مردم آسیب خواهد زد.

حریرچی تاکید کرد: همچنان باید پروتکل‌ها و فاصله گذاری را رعایت و از تجمعات و دورهمی‌ها به جد دوری کرد، کرونا ایدئولوژی ندارد هر نوع تجمعی با هر نیتی و رسمی منجر به انتقال ویروس و افزایش بیماری خواهد شد.

وی همچنین گفت: با توجه به معیار جمعیت و مرگ در میلیون، ما کشور سی و سوم در جهان هستیم.

انتهای خبر/