کشف منتخبان مجلس یازدهم در فضای مجازی

صافی نیوز / منتخب مردم رفسنجان جزئیاتی از جلسات مجازی منتخبان دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ششم خرداد ۹۹، روزی که مجلس یازدهم به صورت رسمی فعالیت خود را با حضور منتخبان جدید خانه ملت، آغاز خواهد کرد.

این منتخبان این روز‌ها در فاصله چند روز مانده به شروع کار مجلس یازدهم، فعالیت‌های خوبی در راستای تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد آغاز کردند.

بستر فضای مجازی فرصت خوبی است که منتخبان دور یازدهم مجلس شورای اسلامی توانستند جلسات خود را به آن سمت ببرند و با تشکیل ویدئو کنفرانس و اتاق‌های فکر آنلاین، به استقبال مجلس یازدهم بروند.

حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان که متولی برگزاری جلسات مجازی مجلس یازدهم است در گفت‌وگویی، جزئیاتی از این جلسات را عنوان کرد؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

جناب جلالی برای ما بفرمایید که ایده این کار چطور به ذهنتان رسید؟

دیدیم که بحث خانه نشینی و قرنطینه برای قطع زنجیره کرونا مطرح بود و در بررسی‌هایی که انجام دادم دیدم که اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم هم در خانه حضور دارند، ما هم از این فرصت استفاده کردیم و با برخی نماینده‌ها ارتباط گرفتیم.

از چه وسیله‌ای برای برقراری ارتباط استفاده کردید؟ آیا زیرساخت‌ها از کیفیت لازم برخوردار بودند؟

در بررسی‌هایی که در فضای مجازی داشتیم با یک بستر مجازی برای برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات آنلاین به نام اسکای روم برخورد کردیم و پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم دیدیم که این بستر از امکانات خوبی برخوردار است و با پرداخت هزینه ای، آن را برای برگزاری جلسات مجازی خود انتخاب کردیم.

امکانات این بستر در سه قالب تصویر، صوت و متن فراهم است و شرکت کنندگان می‌توانند به صورت متن هر حرفی که دارند برای حاضرین عنوان کنند؛ همچنین اگر صحبتی داشته باشند و بخواهند به صورت صوتی آن را بیان کنند، با استفاده از امکاناتی که در برنامه موجود است توسط مدیر جلسه دسترسی میکروفون را برای خود باز کرده و صحبت‌های خود را عنوان کنند و اگر کسی نظری در خصوص موضوع مطرح شده داشته باشد، می‌تواند با اجازه مدیر جلسه، دسترسی دوربین گرفته و به صورت تصویری گفته‌های خود را با سایر اعضا به اشتراک بگذارد.

سایتی که از آن استفاده می‌کنیم یک سایت ایرانی است و از امکانات خوبی برخوردار است و سرعت کافی برای برقراری ارتباط را دارد و جلسات با کیفیت خوبی از صدا و تصویر برگزار می‌شود و با پرداخت هزینه‌ای از امکانات این سایت بهره گرفتیم.

شروع جلسات از چه تاریخی بود و چه محوریت‌هایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؟

اگر اشتباه نکنم اولین جلسه روز دهم فروردین با حدود ۱۰ نفر برگزار شد و الان به صورت میانگین در هر جلسه حدود ۴۰ نفر حضور دارند و به مرور زمان نمایندگان بیشتری به جمع ما اضافه شدند و تا روز جمعه ۲۲ فروردین همه نمایندگان به عضویت این اتاق ویدئو کنفرانس در آمدند؛ اما به طور میانگین در هر شب حدود ۴۰ نفر از منتخبان در این جلسات شرکت می‌کنند و حدود ۱۰۰ نفر تاکنون به صورت آمد و رفت در این برنامه حضور پیدا کردند.

هر شب ساعت ۹ تا ۱۱ در این جلسات موضوعاتی در ارتباط با موضوعاتی که در مجلس با آن‌ها مواجه خواهیم شد را مطرح می‌کنیم و پیرامون آن‌ها بحث و تبادل نظر انجام می‌دهیم.

ابتدا بحث جهش تولید و راهکار‌های آن را در ۶ جلسه بررسی کردیم، یک شب با حضور کارشناس دکتر توکلی به بررسی بودجه پرداختیم، یک شب با حضور آقای حاجی بابایی موضوعات آموزش و پرورش و مسائل مربوط به معلمان و آموزش کشور را بررسی کردیم، بحث چالش‌های جمعیتی را دو شب با محوریت خانم لاجوردی برگزار کردیم و نظرات خوبی در این خصوص دریافت کردیم و از شنبه شب شاخص‌های جهش تولید را توسط آقای تقی پور مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

از شخصیت‌های شناخته شده و مطرح، چه کسانی در این جلسات شرکت می‌کنند؟

آقایان زاهدی، قاضی زاده، نیکزاد، میرتاج الدینی، پژمانفر، آقاتهرانی، تقی پور، حاجی بابایی و خانم رحمانی از افراد شناخته شده‌ای هستند که به صورت منظم در جلسات حضور پیدا می‌کنند؛ به طور میانگین از هر استان یک نفر در جلسات حضور پیدا می‌کند.

متولی جلسه چه کسی است و ریاست آن را چه کسی برعهده دارد؟

جلسه به صورت مشارکتی دنبال می‌شود، ولی کار‌های منشی گری و راه اندازی جلسه و نوبت دهی برای صحبت کردن‌ها و مسائلی از این قبیل را خودم پیگیری می‌کنم، ولی سعی کردیم از آقای آقاتهرانی که از شخصیت‌های شناخته شده هستند، بیشتر استفاده کنیم و از حضور و تجربه او بهره‌مند شویم. ولی به طور کلی سعی کردیم شرایط را برای ورود همه منتخبان فراهم کنیم تا هر زمان که ممکن بود از حضور آن‌ها در جلسات استفاده کنیم و از نظراتشان بهره‌مند شویم.

اصلا درباره مباحث اجرایی، کمیسیون ها، ریاست و موضوعاتی از این دسته صحبتی نداشتیم و گفتیم که ابتدا یک بار فکری صورت بگیرد و ما راهبرد مجلس آینده را مشخص کنیم تا آن موقع وقت کم تری را برای مسائل این چنینی صرف کنیم.

با توجه به اینکه مجلس دهم این روز‌ها به دلیل شرایط کرونایی با تعطیلی‌های زیادی مواجه شده و در بحث برگزاری مجازی جلسات مشکلات زیادی را داشتند، آیا تجربیات خود را در اختیار آنان هم قرار دادید؟

حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در مجلس دهم هم حضور دارند، ممکن است آن‌ها در این خصوص صحبتی در مجلس دهم کرده باشند، اگر آن‌ها حرفی نزده باشند ما در این خصوص ارتباطی با نمایندگان نداشتیم و به صورت رسمی کاری انجام ندادیم.

بحث جلسات مجازی باید ادامه داشته باشد، حتی در زمانی که جلسات مجلس به صورت حضوری هم برگزار می‌شود، باید حداقل هفته‌ای یک جلسه به صورت مجازی برگزار شود.

انتهای خبر/